סוף על הקטינו

"עירית סופרן מגלה כשרון משחק וירטואוזי ומצליחה לכבוש את לבבות הצופים ולרגש"
חבר השופטים, תיאטרונטו 2017

"המחזה שכתבה סופרן לופת. עבודת הדרמטורגיה והבימוי של ואזנה גרינוולד מעניקים ל'סוף על הקטינו' מימד סוחף. סופרן כשחקנית רב-גונית להדהים, יכולה להרצין, להצחיק ולרתק… הפקה עשויה לעילא"
אופיר הלל, NRG

את ההצגה "סוף על הקטינו" העליתי לראשונה יחד עם חנה וזאנה גרינוולד בפסטיבל התיאטרונטו 2017. זוהי הצגת יחיד המשלבת אלמנטים ביוגרפיים מילדותי, אשר זכתה בציון לשבח בפסטיבל תיאטרונטו ובאות הצטיינות מטעם הועדה הרפרטוארית של סל תרבות ארצי. מאז אני מופיעה איתה ברחבי הארץ במסגרות רבות ומגוונות.

ההצגה מביאה את סיפורה של ילדה בת 10, ילדה שלומדת פסנתר ובלט, הולכת לחוגים וחיה חיים "רגילים". אבל יום אחד, בתקופת מלחמת המפרץ, מתחילה לחלחל לתודעתה ההבנה שמשהו מסוכן קורה בין אמא לאבא. היא מתחילה לקלוט, ויחד עם זאת מסרבת להבין ולהאמין.

 

בהומור שזור בכאב ובנוסטלגיה של מלחמת המפרץ, לומדים הצופים על האב, עולה חדש שהיה אדם מכובד בארץ מוצאו, אך בישראל הוא נטע זר וגלותי שהישראלים בזים לו ואינם מקבלים אותו. הוא מתקשה לפרנס את משפחתו, והתסכול העמוק מקבל ביטויים קשים, עד לאותו בוקר שבו מבינה הילדה שעליה לעזוב מבלי להיפרד.

כמו בימי מלחמת המפרץ בהם היינו סגורים יחד כל המשפחה בבית ובחדר האטום, גם בימי הבידוד והסגר של תקופת הקורונה השהייה האינטנסיבית יחד מוציאה מחלק מהאנשים דברים לא טובים. ההצגה נוגעת בנושא האלימות במשפחה, אך לא רק אלימות פיזית, אלא גם בסוגי אלימות נוספים שלא מספיק מדברים עליהם עדין, כמו אלימות רגשית, כלכלית ומינית.

זרקור על נושא לא מדובר

כשהאלימות אינה פיזית, ילד החשוף לסוגי אלימות אחרים יתקשה להכיל ולהבין את המתרחש. בעוד מכה היא דבר פיזי שניתן לראות ולהרגיש, סוגי האלימות האחרים הם מתעתעים ואין להם מספיק מקום בשיח הציבורי ואפילו הטיפולי. ילד שלא חווה את האלימות על בשרו אך היה עד לה, גם הוא קורבן של אלימות ויש לטפל בו.

במקלטים לנשים נפגעות אלימות אשר טיפלו עד כה בעיקר בנשים, מתחילים להבין היום כמה חשוב לטפל גם בילדים ולעזור להם להמליל ולעבד את החוויות להן היו עדים, גם אם האלימות לא הופנתה ישירות כלפיהם. כמי שחוותה זאת כילדה, יש לי צורך עז להפיץ את ההבנה הזו בקרב כל מי שמעורב בתחום, כולל אנשי מקצוע, אנשי חינוך ובני משפחה. במשך שנים לא הייתי מודעת לכך שלא מדברים עם הילדים ולא מטפלים, ואני שמחה שההצגה מקדמת את הנושא.

באמצעות ההצגה אני שואפת לעזור לכמה שיותר אנשים:

הביקורות מהללות:

"עירית סופרן מרגשת ומגלה כישרון משחק וירטואוזי. היא מלהטטת בין הדמויות בכנות ובאמינות, ומאפשרת לצופה לחדור אל תוך העולם הפרטי שלה כיוצרת באומץ, ומצליחה לכבוש את לבבות הצופים ולרגש עד כאב"
מתוך דברי השופטים - תיאטרונטו 2017
״זוהי הצגה טובה מאוד, מדויקת ומהודקת, עדינה אבל עוצמתית כל כך. לא בכדי, עירית סופרן זכתה בציון לשבח בפסטיבל התיאטרונטו...״
מתוך המגזין ״מרתה יודעת״
"הפקה עשויה לעילא עם כותבת פרפורמרית מוכשרת, שראוי גם שתרחיק מגבולות הפסטיבל..."
"המחזה שכתבה סופרן לופת..."
"הכנות שלה כמספרת נדירה..."
"עבודת הדרמטורגיה והבימוי של ואזנה גרינוולד מעניקים ל"סוף על הקטינו" מימד סוחף"
"סופרן כשחקנית רבגונית להדהים, יכולה להרצין, להצחיק ולרתק..."
מעריב -nrg - אופיר הלל
״...בהצגה "סוף על הקטינו" ניתן לראות ולחוש את מגע ידה המוכר והאיכותי של הבמאית והדרמטורגית חנה וזאנה גרינולד״
"משחקה של עירית סופרן מצוין. היא מלהטטת בין כל הדמויות ומגלמת אותן בצורה מדויקת מאוד. על אף שסממניה החיצוניים של הילדה אינם משתנים, הדמויות משתנות כהרף עין"
״ליצירת העולם האינטימי שעל הבמה, הוסיפה התפאורה המינימאלית והיפה מאוד של המעצב גיא גלקוף״

הצגה מרגשת, מצחיקה ומשעשעת.
סוף על הקטינו" היא הצגה משמעותית ומרגשת מאוד המטפלת בנושא כאוב, אך יחד עם זאת גם מצחיקה ומשעשעת. יש בה "מהשפה והנוסטלגיה של תחילת שנות ה-90 ומלחמת המפרץ, אך בני כל הגילים נהנים ממנה ומתחברים אליה. גם מי שאינם אוהבים בדרך כלל הצגות יחיד יושבים מרותקים וצוחקים כאשר עולם שלם, מלא בדמויות מתחלפות, נפרש בפניהם.

בשיחות אחרי ההצגה או דרך הודעות פרטיות מגיעים הדים משמעותיים ומלאי הזדהות מכל קשת האוכלוסיה, ללא הבדלי גיל, מגדר, מצב סוציו-אקונומי או אזור מגורים. ההצגה פשוט נותנת אומץ לנשים, גברים וילדים שנפגעו מאלימות,
ויש בה כוח מרפא:

הופעתי עם "סוף על הקטינו" במקלט לנשים נפגעות אלימות מול מנהלות, מטפלים ודיירות. התגובות היו חזקות ובתום ההצגה אם-הבית של המקלט אמרה ש"ההצגה הייתה טובה יותר מטיפול".

אחרי הופעות מול מטפלים, הם אומרים שעכשיו הם מבינים טוב יותר את הצד של המטופל. אחרי הופעות מול בני נוער, ישנם כאלה המתוודים בעיניים דומעות ש״זה בדיוק מה שקורה בבית שלי״.

 

בימי משבר הקורונה, כאשר עולם האמנות והתרבות במשבר שלא היה כמוהו ונשמעים קולות המפקפקפים בנחיצותו, אני יכולה להגיד בביטחון ומניסיון אישי שלתרבות ולאמנות יש כוח לרפא ולעזור לחברה. יצרתי ושיחקתי בהצגות רבות בחיי, אבל זו הצגה שהיא חובה לכל בית ספר, לכל פסיכולוג/ית עו"ס/ית ומטפל/ת, לכל מי שעוסק באלימות במשפחה ובזוגיות אלימה. ההצגה והדיון שאחריה הם חובה לכל ראש/ת עיר, לכל מנהל/ת בי"ס, לכל מפקד/ת בשירות בתי הסוהר או במשטרה, ולכל מי שעובדת או מתגוררת במקלט לנשים מוכות, כי היא נותנת כוח, מרפאה ונותנת כלים. יעידו על כך הדמעות והוידויים שאני שומעת בסיום כל הצגה ובמיוחד מילותיה של אישה אחת שכתבה לי "עכשיו יש לי תקוה וכוחות להמשיך".

לאחר שהבמאית ואני הופענו עם ההצגה בכל רחבי הארץ, אני יכולה לומר בלב שלם שההצגה פשוט מצילה נפשות ואני רוצה שתגיע לכמה שיותר נשים, בני נוער, מטפלים, אנשי משטרה, גברים וגברים הנוהגים באלימות. כי על מנת לרפא את החברה שלנו צריך לטפל לא רק בצד הנתקף אלא גם גם בצד התוקף. זו היא השליחות שלי ואני מקווה להגיע, לתקן, להציל, לרפא ולעזור לכמה שיותר נפגעי ונפגעות אלימות ולכמה שיותר גברים המשתמשים באלימות.

"סוף על הקטינו" מאושרת סל תרבות ותרבות לישראל.
לפרטים ניתן למלא את הטופס ואחזור אליך בהקדם

קרדיטים

משחק וכתיבה: עירית סופרן
בימוי ודרמטורגיה: חנה ואזנה גרינוולד
עיצוב תפאורה: גיא גלקוף

מוסיקה: נועה ואזנה מלמד
עיצוב תאורה: שי גבריאלי
סטיילינג: איב לוזי

שתפו:

שיתוף ב whatsapp
ווצאפ
שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב linkedin
לינקדאין
שיתוף ב email
אימייל